Editie 8
We amuseren ons kappot...
het Internet als zoethoudertje.
De tijd lijkt veraf toen critici een tweetal jaar terug de vraag stelden: het internet, weldaad of verschrikking? In die periode werd vaak herinnerd aan de opdrachten van het nieuwe medium, zijnde: informatie, kultuur en vorming. Die idealistische uitgangspunten worden echter steeds meer en meer verkracht.
Twee jaar geleden binnengehaald als een schitterende uitvinding, een wonder van techniek, ontpopt het internet zich nu als een waar paard van Troje. Deze mediakeutel is zoals verwacht het ijlende broertje van de televisie, gemarkeerd door dezelfde doorligwonden: pseudogezelligheid, identiek irritante spelletjes, veel immobilisme, een lawine aan non-informatie en vulkanen vol kolkende doe-het-zelf-tips.
Wie grondig uitgediepte en interessante informatie wenst blijft zelfs met de miljoenen websites die er al zijn, ontevreden. En dan is er nog de amusementssector. Als een website waardeloos is wordt het amusement genoemd. Voorbeelden genoeg. Dit soort pseudo-vermaak beneden alle peil en vaak nog op een ergerlijke wijze gebracht, mag dan misschien wel grappig zijn in een café, in de huiskamer is het dat niet.
Het weze duidelijk. Op het internet heerst de wet: alles is goed als het niet te slecht is en niet teveel kost. Zo eindig je in de Appermont-beschaving, in verpakking van lucht en worden websites stilaan enkel nog een alibi voor reclamebanners.
Wanneer men dag in dag uit, jaren lang met een dergelijke
visuele kauwgum wordt geconfronteerd kan het niet anders of men
neemt die gemakzuchtige, oppervlakkige en onaffe denkwijze over.
Tenslotte verandert de hele maatschappij erdoor.
Zo ontstaat een nieuw soort mensen: niet langer Homo Sapiens maar
Homo Actualis, bij de tijd en toch onontwikkeld. Er ontstaan
mensen die wel alles weten over de persoonlijk eigenaardigheden
van beroemdheden of de flaters van politici, maar die nergens zijn
als het gaat om kennis op het gebied van cultuur of politiek.
Kennis is ordelijk en cumulatief, informatie is toevallig en alles
door elkaar.
De moderne maatschappij zou afmoeten van het
cliché dat we behoefte hebben aan 'geinformeerde burgers'.
Wat we werkelijk nodig hebben zijn verstandige burgers.